lauantai 19. syyskuuta 2009

Turisteilua

Doudih, taas aikaa kirjoittamiselle, viikon aikana onkin riittänyt tekemistä esim. kahden kielikurssin järjestämän reissun muodossa. Nä reissut on tosi käteviä: meillä on oma minibussi, jonka kanssa liikutaan pidemmät matkat ja lisäksi kiva opas (tä on meille myös täysin ilmaista :) ). Ainoa negatiivinen asia on ollut se, että kun on ollut niin paljon katseltavaa niin on mennyt aika paljon ohi korvien mitä opas on samaan aikaan jutustellut. Keskiviikkona meillä oli reissu Vallettaan, Maltan pääkaupunkiin, ja sieltä kotiuduin vasta puol 9 maissa. Torstaina jatkoin kämpänetsimisprojektia. Perjantaina pukkas uutta reissua, tällä kertaa Tarxieniin esihistoriallista temppeliä katsomaan, Marsaxlokin satamakylään ja Sengleaan. Kuvia onkin näinä päivinä kertynyt hyvin runsaasti ja yritän keksiä, että laittaako niitä johonkin webbialbumiin vai mihin. Tämä päivä onkin sitten lähinnä kulunut kämppien esittelyissä ja chillailemassa.

Valletta oli aivan uskomattoman upea, tykkäsin kovin paljon. Kauniita katuja ja niissä rakennuksia, jotka on vielä kauniimpia sisältä. Tutustuimme sisältä suurmestarin palatsiin sekä Pyhän Johanneksen katedraaliin (Maltan ritareiden 1578 valmistunut ritarikunnan suojeluspyhimykselle Johannes Kastajalle omistettu kirkko). Kirkko oli aivan upea ja harmittelin, että oli vaikea saada tarkkoja kuvia käsivaralta sisätilan hämäristä. Tosin eipä ne kuvat juuri oikeutta tekisikään näkymille :). Ulkotiloista mainitsemisen arvoinen ylempi Barrakkan puutarha, josta oli upeat näköalat lahden toiselle puolelle ns. "Kolmeen kaupunkiin"



Suurmestarin palatsi



Pyhän Johanneksen katedraali

Perjantain reissussa pidin eniten kolmen kaupungin Senglean maisemista. "Kolme kaupunkia" (The three cities) ovat Valletasta toisella puolella lahtea yhteisellä muurilla ympäröidyt Senglea, Birgu (Vittoriosa) ja niiden välissä oleva Cospicua. Myös kalastajakylä Marsaxlokk (lausut. Marsashlokk) oli viehättävä.



Marsaxlokin kalastusveneiden kokissa on suojeleva risti




Taustalla näkyy Valletta, Senglean vartiotornissa...




....jonka seinissä on
haikaraa, korvaa ja silmää esittävät veistokset. Vahtivuorossa olevan piti siis olla uhrautuvainen, korva tarkkana ja tähytä horisonttiin vihollisen varalta.

Kämpän etsintä alkaa vähitellen olla loppusuoralla (hyvä oliskin kun ens viikolla pitäis muuttaa pois). Nyt mulla on kolme hyvää kandidaattia sopivaksi kämpäksi ja maanantaina käyn katsomassa vielä viimeistä, jonka mahdollisesti sitten otan. Huomenna mahdun toivottavasti mukaan reissulle vuokra-autolla Marsaxlokkiin kun ihmiset meinaa mennä katsomaan kalamarkkinoita. Itsehän en niistä kaloista tai kalamarkkinoista niin välitä, jäi nimittäin aika syvät traumat gambialaisista kalamarkkinoista, missä jos jonkin näköistä mönkijää tungettiin naaman eteen gambialaisella tuttavuudella. Noh, tääl olis varmaan joka tapaukses aika eri meininki. Mahdollisesti mennään myös rannalle, jos on hyvä sää, tänään on ollut aika sateista.


P.s. Mikäs ihme tätä bloggeria vaivaa? Mulla on koko ajan kauheita vaikeuksii tän fontin kanssa, kun se koko ajan meinaa vaihdella (onko esim. boldattu ja mikä fontti ylipäätään). Ehkä kokeilen toisella selaimella ens kerralla tms...

4 kommenttia:

  1. Maltan ritareiden (=Johanniittaritarit, sotilaallinen & kristillinen järjestö) pääheppu oli suurmestari. Johanniittaritarit saivat Maltan saaren "vuokralle", kun heidät oli ajettu Rodokselta pois. Maltan ritarien aikakausi n. 1500-luvulta n. 1800-luvulle oli merkittävä ja siltä ajalta juontaa juurensa mm. "maltanristi" (johon olen muuten melko mieltynyt, taidanpa jossain vaiheessa ostaa jonkin semmoisen korun :) )

    VastaaPoista
  2. Siellä satamassa olevat veneet, nostetaanko ne koskaan ylös maihin, huoltoa = pohjan puhdistusta tai vastaavaa varten. Ja miten on säävaihteluiden kanssa onko joku vuodenaika jolloin on niin myrskyisää että veneitä ei haluta pitää vesillä?

    VastaaPoista
  3. Myrskyistä olen kuullut vain sen verran että ilmeisesti syksyllä voi olla vähän myrskyisää. Ainakin siellä kuivalla maalla oli pari venettä, mutta en osaa (vielä) sanoa noista huolloista mitään ihmeempää. Toisaalta ainakin luulis, ettei ne veneet pysy kunnossa jos niitä ei koskaan ylös nosta ja puunaa :)

    VastaaPoista